Voor Werkgevers

Hoe je zelf de perfecte elektromonteur werft

De wereld veranderd sterk. De economie trekt alleen nog maar meer aan. Door de vergrijzing neemt het aantal uitstromende elektrotechnici toe. De instroming van nieuwe elektromonteurs loopt juist terug. Iedere elektrotechnicus is aan het werk. Kortom:  hoe overtuig je elektrotechnici die al werk hebben om de overstap te maken naar jouw organisatie?

Geen sollicitaties

Onze vacature staat nu ruime tijd open en ik ontvang geen sollicitaties. Help!

Latent werkzoekende

Hoe bereik en overtuig ik nu iemand die al een baan heeft? De besten hebben natuurlijk allemaal een baan. 

Traditionele kanalen

Heb je ook het idee dat sollicitanten misloopt? Werken de traditionele kanalen nog wel?

Hoge kosten

Mijn budget is maximaal €2.500,-. Als ik een intermediair inschakel ben ik drie keer zoveel kwijt. Hoe kan ik kosten reduceren?

Welke traditionele middelen worden nu veel ingezet

Begint het bij jouw organisatie ook altijd met het volgende?

  • Maximaal 30 minuten vacaturetekst schrijven, misschien oude tekst nog even gebruiken
  • Vacature plaatsen op eigen website

Wat nu als

Je op dit moment misschien wel tientallen relevante elektrotechnici niet bereikt omdat jullie bedrijfswebsite niet goed vindbaar is in zoekmachines? Met andere woorden: als iemand rondom jouw vestigingsplaats “elektromonteur vacature” googled, dat jouw organisatie bovenaan staat?

Om extra bereik te realiseren voor onze openstaande vacature(s) worden deze vaak op generieke vacaturesites zoals Nationale Vacaturebank of Monsterboard geplaatst.

Wordt de doelgroep wel bereikt?

Generieke vacaturebanken trekken meestal veel bezoekers aan, maar het percentage elektromonteurs dat zo’n website bezoekt is erg laag. Het aantal views van jouw vacature ligt hoger, maar het aantal clicks en daadwerkelijke sollicitaties kan tegenvallen. Het is hierdoor goed mogelijk dat je elektromonteurs misloopt die op dit moment werk zoeken.

Om extra bereik te realiseren worden er vaak niché vacaturesites ingeschakeld. Daar komen alleen maar elektrotechnici, toch?

Goede vacaturemarketing is essentieel!

Klopt! De doelgroep is daar zeker te vinden, maar zet de niché vacaturesite daar ook in op regionale marketing pér vacature? Veelal zijn websites gericht op een landelijk algemeen bereik. Dat is niet handig want iemand begint ook wel weer bij een nieuwe werkgever. Op dat moment zal deze persoon niet meer naar een vacaturesite toegaan. Hij heeft immers werk!

Bij Elektrobanen.nl mis je geen enkele (latent) werkzoekende elektromonteur. We targeten pér vacature namelijk elektrotechnici in Social Media en Google. Niemand kan jouw organisatie dan missen als het ertoe doet!

Plaats je nog wel eens een advertentie in een (regionale) krant of vakblad?

Voer eerst een goed doelgroeponderzoek uit!

Bijna niemand zet meer printmedia in dus je kunt hierin nog weleens uniek zijn. Onderzoek voordat je in print adverteert wel eerst goed waar jouw doelgroep zich bevindt. Met name als jouw doelgroep zich in een hogere leeftijdscategorie bevindt kan dit zeker lonen! Het nadeel van het adverteren in printmedia is dat het erg prijzig is.

Onze eigen wervingsacties hebben niets opgeleverd. We hebben wel zeer snel een elektromonteur nodig. We kiezen nu vaak voor iets meer zekerheid en gaan contact zoeken met een of meerdere intermediairs.

Alles wel geprobeerd?

Intermediairs kunnen veel betekenen. Ze hebben contacten in de sector en weten wat er speelt. Traditionele intermediairs komen vaak ook niet aan goede elektromonteurs. Ze struinen CV databases af en gebruiken hun eigen website + gratis kanalen om een wat groter bereik voor de vacature te creëren. Elektromonteurs vind je niet meer op deze manier. Zoals we eerder al zeiden: Elektromonteurs hebben werk en moeten op een andere manier worden overtuigd. Daarnaast zijn intermediairs erg duur!

Hebben jullie intern ook wel eens de vraag uitgezet of jullie eigen medewerkers hun netwerk eens willen aanspreken?

Goedzo! Blijf er vooral mee doorgaan!

Iemand die al bij jouw organisatie werkt en toevallig een elektromonteur kent kan het allerbeste iemand enthousiasmeren! Wij raden je dan ook aan om hier vooral mee door te gaan.

Elektromonteur werven in zes stappen

Wij geloven in persoonlijk contact en weten met wie je zaken doet. Onze adviseurs komen graag langs op locatie om een heldere presentatie te laten zien waarbij we enkele elementen pakken die van toepassing zijn bij jouw organisatie.

Als jij een GO hebt gegeven en we kunnen alles in gang zetten zal er een telefonische intake gaan plaatsvinden van iemand van HR of juist iemand die inhoudelijk veel van de functie af weet (een toekomstig collega of een manager van de afdeling). Het doel van het interview is namelijk om erachter te komen wat de precieze doelgroep is en wie je graag wilt bereiken.

Omdat recruitment marketing het beste werkt als het totaalplaatje klopt zullen onze adviseurs eenmalig adviezen geven over vacatureteksten en wellicht over de indeling of vindbaarheid van de website. Het streven moet zijn om jouw organisatie zo optimaal mogelijk te tonen aan potentials.

Omdat we uitgaan van de werkzoekende zal er op basis van het interview een doelgroep onderzoek plaatsvinden. Onze specialisten van afdeling marketing zullen die verantwoordelijke taak op zich nemen. Dit is de basis van het adverteren, want we kunnen alleen doelgericht en efficiënt advertentie uitingen tonen op basis van het doelgroep onderzoek. Ieder onderzoek neemt circa 2 uur in beslag. Het is echt maatwerk per vacature.

Als we de doelgroep geheel in kaart hebben gebracht gaan we bepalen in welke kanalen we het beste kunnen adverteren om de potentiële nieuwe werknemer(s) te bereiken. In het pakket zilver maken we enkel gebruik van Social Media advertising. Als je kiest voor pakket goud dan zal zowel Google als Social Media onderdeel van het pakket zijn.

Onze adviseurs zullen regelmatig contact opnemen om statistieken te bespreken. Persoonlijk contact vinden wij van groot belang. Naast het persoonlijke contact zullen wij na afloop van de campagne periode een heldere rapportage sturen over het bereik.

Wat levert Elektrobanen.nl op?

Goed vindbaar

Binnen één dag word jouw vacature vindbaar voor relevante elektrotechnici. Na het korte interview weten wij precies waar je naar op zoek bent. Bij het pakket zilver targeten we alleen in Social Media en bij Goud ook in Google.

Sollicitanten

Door het zeer specifieke en relevante bereik dat Elektrobanen.nl via Social media en Google weet te realiseren weet je zeker dat iedere elektromonteur in de buurt jouw vacature meerdere keren te zien krijgt. Gevolg: toename van sollicitaties!

Tijdsbesparing

Het enige dat je bij ons hoeft te doen is het uploaden van jouw vacature(s) en het verstrekken van informatie in het interview. Als je kiest voor zilver dan neemt het 20 minuten in beslag en als goud het beste aansluit duur het maximaal 1.5 uur.

Kostenbesparend

Profiteer mee van onze specifieke, regionale en landelijke marketing activiteiten en reduceer wervingskosten. Het streven is om jullie eigen werving een boost te geven waardoor je intermediairs niet meer nodig hebt.

Targeten

Met moderne middelen kunnen we de juiste mensen targeten binnen een bepaalde regio. Zo krijgt iedereen die binnen een afgesproken straal woont jouw vacature(s) te zien.

Onze diensten

Starterspakket
1150
5 weken doelgericht adverteren
Telefonische intake (max. 1,5 uur)
Herschrijven vacaturetekst
Online doelgroeponderzoek
Vacatureplaatsing Elektrobanen.nl | 5 weken
Campagne in Facebook | 5 weken
Campagne in Google | 5 weken
Wekelijkse online rapportage
Activeer campagne

Sasja | Online Marketeer

Sasja heeft ruime ervaring met online marketing. Voor Elektrobanen.nl is zij verantwoordelijk voor alles wat te maken met het vindbaar maken van jouw vacature.

Haar ruime ervaring met SEO, SEA, Social Media en Data-analyses maken haar een aanwinst voor ons team!

Jouw eerste aanspreekpunt

Heb je meerdere vacatures? Benieuwd naar onze mogelijkheden rondom recruitment marketing i.c.m. Elektrobanen.nl?

Kortom, heb je specifieke vragen? Neem contact met mij op via de onderstaande gegevens.